Kön ringlade lång när Vävdagarna startade
30 oktober, 2023
Årets VÄV-dagar blev en braksuccé.
19 december, 2023

Barbro Nybergs Hemslöjdsstipendium tilldelades 2023 Marie Rolander.

14 december 2023

Marie har ägnat hela sitt liv åt vävning och folkbildning.

Marie är omtyckt och erkänt duktig inom den textila världen och har på senare år framför allt lyft intresset för trasmattor. Bland annat hänger hennes mattor till försäljning på Wanås café, Östra Göinge i nordöstra Skåne och i butiken på Hovdala slott utanför Hässleholm.
The Tour Studio med Sarah Light anlitar Marie årligen som kursledare till internationella trasmattekurser på Vävstolsmuseet. Under sommaren 2023 var där kursdeltagare från USA, Australien, Litauen, Nederländerna, Frankrike under två kursveckor.
Marie är sedan 1997 anställd som lärare på Glimåkra Folkhögskola med vävning som huvudämne. De senaste åren är hon ansvarig för de två halvtidskurserna TEXTIL, med vävning som huvudämne.

Prisutdelning Regionmuseet i Kristianstad

Marie började 1995 att ha veckokurser på Svenska Vävstolsmuseet samtidigt som hon medverkat i böckerna “Trasor och Tekniker” Förlag Vävhästen 1995 och “Trasmattor & andra inslag” ICA bokförlag 2006
Andra arbeten som hon haft innan dess är; cirkelledare på ABF i vävning.
1987 – 1991 var hon vävlärare på Skurups folkhögskola. Hon arbetade en dag i veckan Östra Grevie folkhögskola som vävlärare under 10 år.
Från 1992 och framåt har Marie återkommande haft uppdrag och frilansat åt tidskriften Vävmagasinet.
Maries textila utbildningar har under 1970 – 80-talet varit:
terminskurser i sömnad och vävning på gymnasienivå på Polhemsskolan Lund och Sätergläntan Insjön. Textil påbyggnadskurs Forsa folkhögskola ett år, högre specialkurs i vävning Polhemsskolan Lund ett år samt diverse övriga korta kurser inom textil.
Maries Instagramkonto är: https://www.instagram.com/mattor.marierolander/

Utdelning skedde på Regionmuseet i Kristianstad den 4:e dec 2023.
Marie Rolander delade Barbro Nybergs Hemslöjdsstipendium tillsammans med MalmöVÄV.

Barbro Nybergs Hemslöjdsstipendium är en hyllning till Barbro och hennes sätt att arbeta med folkbildning under sin tid som Länshemslöjdskonsulent. Hon arbetade i Kristianstads Län mellan åren 1976 – 2000. När Barbro begravdes 2020 startades en insamling och stipendiefonden bildades.
Personer och grupper aktuella för stipendiet bör arbeta i Barbros anda och röra sig inom slöjden område. De bör verka i folkbildande syfte och vara generös med sin kunskap. Stipendiet kan delas ut till någon/några som är ny i sitt slöjdande och på väg att utvecklas till en skicklig slöjdare eller god pedagog inom slöjdämnet.

Ge ett bidrag till stipendiefonden: BG 5501-5036 märk tydligt att det gäller Barbro Nybergs Hemslöjdsstipendium
Vill du veta mer – kontakta Eva Persson hej.evap@gmail.com mobil 0734-22 23 76